Можу поділитися

******************************************************




Завдання
ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з біології  2016-2017 навчального року

Завдання тестового туру
Тести групи А
Один варіант правильної відповіді
8   к л а с
1. Які з плодів ростуть на деревах?
а)батат; б)плід ванілі; в)ананас;  г)хурма;  д)перець-паприка.

2.  Слизовики - це:
а)рослини; б)тварини; в)гриби; г)лишайники.

3. При недостатній кількості води в ґрунті в жарку погоду першими, наприклад у соняшника, в'януть листки:
а)нижнього ярусу; б)верхнього; в)середнього;  г)всі одночасно;  д)дрібні  листки на кошику.

4. Хто запровадив до наукового вжитку термін “тканина”:
а)Р.Гук;б)М.Мальпігі;в)Н.Грю; г)А.Левенгук; д)М.Шлейден; е)Т.Шванн.

5. Оберіть приклади дводомних рослин: 
а)Осика;  б)Вільха клейка;  в)Суниці лісові;  г)Сосна звичайна;  д)Дуб звичайний.

6. Що отримує гриб від водорості у лишайнику?
а)воду;  б)поживні речовини;  в)повітря;  г)мінеральні речовини.
7. Переносниками збудників енцефаліту є:
а)клопи; б)іксодові кліщі; в)ко-марі; г)воші.

8. Більш  висока плодючість властива для комах:
а)з неповним перетворенням; 
б)з повним перетворенням.

9.  У яких тварин є діафрагма:
а)земноводних; б)риб; в)птахів; г)ссавців

10. У одноклітинних тварин є органели:
а)загального призначення;  б)спеціального призначення;  в)А і Б вірно; г)А і Б невірно.

Тести групи Б
Один або кілька варіантів
правильної відповіді
11. В центральному циліндрі кореня наявні такі типи тканин:
а)провідна; б)запасаюча; в)твірна; г)механічна; д)асиміляційна.

12. Гази, які можуть викликати парниковий ефект:
а)аміак;  б)оксид  азоту (IV);  в)оксид вуглецю (IV); г)фре-они;  д)метан.

13. Яка роль сім'ядолі в однодольних рослин? 
а)початок автотрофного живлення проростка; б)фотосинтез протягом всього життя рослини;  в)гетеротрофне живлення зародка;  г)захист брунечки;  д)пробивання ґрунту при проростанні.

14.  Пересування води і мінеральних  речовин у рослин відбувається по:
а)судинах; б)клітинах камбію; в)серцевинних променях; г)трахеїдах; д)нездерев”янілих оболонках .

   15. Для молюсків характерними є органи дихання:
а)легені;  б)зябра;  в)трахеї;  г)легеневі мішки.

16. Чутливі клітини бічної лінії риб сприймають:
а)напрямок звуку; б)кислот-ність середовища;  в)рух води та її напрямок;   г)ступінь освітленості середовища.

17. Висока регенеративна здатність гідри обумовлена наявністю в неї клітин:
а)залозистих;  б)шкірно-м”язових;  в)нервових;  г)проміжних;  д)жалких.

18.   Для білої планарії характерно:
а)роздільностатевість;б)дифуз-на нервова система; в)А і Б вірно;   г)А і Б невірно.

19.Статевий диморфізм притаманний: а)кишковопорожнинним;б)круглим червам; в)А і Б вірно;  г)А і Б невірно.

20. Замкнена кровоносна система є у:
а)шовкопряда; б)беззубки;  в)дощового черв'яка; г)цвірку-на;  д)бичачого ціп'яка.

21. До перетинчастокрилих не відносяться:
а)мурашки;  б)бджоли;  в)їздці;  г)джмелі;  д)мухи.

22. У молюсків:
а)немає серця;  б)органи дихання розміщені в мантійній порожнині;  в)нервова система дифузна;  г)кровоносна система замкнута; д)розмноження безстатеве.

23.Вживання яких продуктів найчастіше призводить до розвитку сальмонельозу:
а)недостатньо термічно оброблена свинина;  б)яйця домашньої птиці;  в)продукти із домашньої птиці; г)недостатньо оброблені морські продукти;  д)все разом.

24. У тварин, які живляться рослинною їжею, кишечник відрізняється від кишечнику м’ясоїдних:
а)більшою довжиною;б)меншою довжиною;  в)довжина і товщина кишечнику не залежить від типу живлення тварин;  г)більшою товщиною;   д)меншою товщиною.
25.Живонародження не зустрічається серед:
а)риб;  б)земноводних;  в)плазунів;  г)птахів; д)ссавців.

26.  У яких тварин є середнє вухо:
а)жаби;  б)окуня;  в)А і Б вірно;  г)А і Б невірно.

27.  Залишків черепашки позбавлені:
а)восьминоги;б)кальмари;  в)каракатиці;  г)голі слимаки;  д)мідії.

28. Прісноводні представники відсутні серед:
а)китоподібних;  б)голкошкірих;  в)кишковопорожнинних;
г)плоских червів;  д)губок.

29. Серед сучасних хордових тварин найменшу кількість видів налічує клас:
а)ссавців;  б)земноводних;  в)рептилій;  г)птахів;  д)головохордових.

30. У глибоководних риб тиск тканинної рідини:
а)вищий за тиск навколишньої води;  б)нижчий за тиск навколишньої води; в)дорівнює тискові навколишньої води.

31. У яких тварин, що мають органи дихання, кисень переноситься до органів без участі кровоносної системи?
а)комах;  б)молюсків;  в)ланцетників;  г)риб;  д)земноводних.

32. На кожному сегменті тіла одну пару кінцівок мають представники групи тварин:
а) Кільчасті черви;   б)Комахи;   в)Голкошкірі;   г)Плоскі черви.

33. Яка кров проходить через серце риб?
а)артеріальна;  б)венозна;  в)змішана.

34. В якому відділі головного мозку риб знаходиться нюховий центр:
а)середньому; б)передньому;  в)проміжному;  г)довгастому; 
д)все назване невірно.

35. Непрямий розвиток характерний для:
а)шимпанзе;  б)летючої миші;  в)черепахи;  г)жаби.

36. За рахунок чого збільшується маса м'язів при тренуванні?
а)збільшення кількості м'язових волокон; б)збільшення кількості скоротливих білків; в)збільшення кількості м'язових волокон і скоротливих білків.

37. Яка частина нервової системи при збудженні прискорює пульс та підвищує артеріальний тиск?
а)симпатична;  б)соматична;  в)парасимпатична; г)периферична.

38. Лімфатична система  виконує функції:
а)обміну газів між повітрям та внутрішнім середовищем;  б)транспорту газів та поживних речовин по організму; в)повернення в кров тканинної рідини; г)транспорту біологічно-активних речовин; д)за-тримання і знешкодження мікроорганізмів.

39. Міжклітинна речовина добре розвинена в тканинах:
а)кістковій;  б)хрящовій;  в)щільній сполучній; г)епітеліальній.

40.Губчасті кістки скелета:
а)містять червоний кістковий мозок;  б)поділяються  на  довгі  та   короткі;  в)А і Б вірно;  г)А і Б невірно.

41. Назвіть непарні кістки черепа людини:
а)носова;б)слізна;в)вилична;  г)нижня щелепа.

42. У людини з четвертою групою крові є:
а)аглютинін альфа;  б)аглютинін бета;  в)А і Б вірно;  г)А і Б невірно.

43.   Гіпоталамус знаходиться у:
а)довгастому мозку;б)мозочку;  в)проміжному мозку;  г)середньому мозку.

44.   Резус-конфлікт виникає:
а)при переливанні несумісної  Rh+ i  Rh- крові;  б)при вагітності несумісних Rh+ i Rh-; в)при переливанні нестерильної крові;  г)при гемофілії.

45.   Теорію імунітету розробили:
а)І.Мечніков;  б)П.Ерліх;  в)Л.Пастер;  г)К.Тімірязєв.
Тести В
Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів
відповідей є правильними.
Спосіб відповіді на ці запитання указано у кожному з них.
Зверніть увагу на листок для відповідей.
Бажаємо успіху!


В1. Розгляньте діаграми кількох суцвіть:
   1.1                       1.2                                   1.3                                             1.4                                 1.5

Для кожного з цих суцвіть вкажіть його назву та оберіть з переліку рослину, у якої воно зустрічається.
Назви суцвіть:
А - кошик; Б - головка; В - початок; Г - зонтик; Д - колос.
Рослини:
Е - кукурудза; Ж - вишня; З - конюшина; К - соняшник; Л - подорожник.

В2. Проаналізувавши малюнок, дайте відповіді на наступні запитання:



В2.1. Який організм зображено на рисунку?
а) вольвокс;
б) евглена;
в) хламідомонада;
г) порфіра.




В2.2. Організм, зображений на малюнку, належить до групи:
а) Зелені водорості;
б) Бурі водорості;
в) Діатомові водорості;
г) Синьозелені водорості.

В2.3. Установіть відповідність між структурами, позначеними на рисунку цифрами, і їх назвами, записавши до бланку потрібні літери:
А – вічко; Б – джгутики; В – хроматофор; Г – піреноїд;
Д – клітинна стінка; Е – ядро; Ж – пульсуючі вакуолі.





Завдання
ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з біології  2016-2017 навчального року

Завдання тестового туру
Тести групи А
Один варіант правильної відповіді
9 клас
1. Основною відмінністю між папоротями та мохами є те, що:
а)мохи розмножуються спорами, а папороті - насінням; б)мохи живуть в сильно зволожених місцях, папороті люблять сухі місця; в)у мохів немає розвинених провідних судинних тканин; г)у папоротей є корінь, стебло і листя з провідними тканинами.

2. Перлову крупу отримують з: а)вівса; б)жита; в)кукурудзи; г)проса; д)ячменю; е)пшениці.

3. Вставний ріст пагона характерний для представників родини:
а)Злакових;б)Лілійних;в)Склад-ноцвітих; г)Розовоцвітих.

4. Ксилема у рослин представлена в:
а)листі;    б)стеблі;   в)корені;
г)усіх попередньоназваних частинах.

5. Тичинки - це:
а)вирости квітколожа; б)видозмінені пагони; в)видозмінене листя; г)недорозвинені пелюстки.

6. Камбій між деревиною та лубом знаходиться в стеблах рослин:
а)однодольних; б)дводольних;
в)тих і інших.

7. Яка з тканин містить найбільшу кількість хлоропластів?
а)покривна; б)губчаста паренхіма; в)стовбчаста паренхіма.

8. Які клітини покритонасінних рослин не мають в дозрілому стані ядра?
а)клітини епідермісу; б)ситовидні трубки флоеми; в)клітини основної тканини листка; г)клітини камбію.

9. По типу жилкування листя можна визначити належність рослини до:
а)виду; б)роду; в)родини; г)класу; д)царства.

10. Для рослин посушливих місць характерні:
а)крупне листя і густе опушення; б)дрібне листя і велика кількість продихів; в)багато продихів та воскове покриття на листі; г)восковий наліт на листі та дрібне листя.

Тести групи Б
Один або кілька варіантів
правильної відповіді
11. Оберіть приклади рослин зі зрослопелюстковим віночком:  а)Яблуня домашня;  б)Береза бородавчаста;  в)Жито посівне;   г)Дзвоники розлогі;  д)Дурман звичайний.

12. З числа нижченазваних рослин розмножуються спорами:
а)голонасінні рослини; б)мохи, папороті; в)квіткові рослини.

13 Оберіть  багатоклітинні структури в рослинному світі:
а)пилок;  б)яйцеклітина;  в)спора;  г)спорангії водоростей; д)спорангії плауноподібних.

14. Головним сигналом до початку листопаду є:
а)підвищення температури; б)зниження температури; в)скорочення тривалості світлового дня; г)зміна складу ґрунту.

15. Функцією ксилеми не є:
а)проведення органічних речовин; б)проведення розчинних мінеральних речовин; в)проведення води; г)опорна; д)запасаюча.

16  Які культури в умовах України є виключно ярими?   а)ячмінь;б)просо;  в)соняшник;  г)жито;  д)сорго.

17. Висока регенеративна здатність гідри обумовлена наявністю в неї клітин:
а)залозистих;  б)шкірно-м”язових;  в)нервових;  г)проміжних;  д)жалких.

18. Ознаки крокодилів, які зустрічаються в ссавців:   а)кісткове піднебіння;  б)холоднокровність;  в)зуби, які мають корені;  г)суха шкіра, вкрита роговими щитками;  д)кінцівки, розташовані по боках тулуба..

19.Статевий диморфізм притаманний:
а)кишковопорожнинним; б)круглим червам; в)А і Б вірно;  г)А і Б невірно.

20. Замкнена кровоносна система є у:        а)шовкопряда; б)беззубки;  в)дощового черв'яка; г)цвіркуна; д)бичачого ціп”яка.

21. До перетинчастокрилих не відносяться:
а)мурашки;  б)бджоли;  в)їздці;  г)джмелі;  д)мухи.

22.   У молюсків:
а)немає серця;  б)органи дихання розміщені в мантійній порожнині; в)нервова система дифузна;  г)кровоносна система замкнута; д)розмноження безстатеве.

23.Вживання яких продуктів найчастіше призводить до розвитку сальмонельозу:
а)недостатньо термічно оброблена свинина;  б)яйця домашньої птиці;  в)продукти із домашньої птиці;  г)недостатньо оброблені морські продукти;  д)все разом.

24. До ряду Парнокопитні відносять: а)бегемота;б)жирафа;  в)бізона;  г)тапіра;  д)кулана.

25.Живонародження не зустрічається серед:
а)риб;  б)земноводних;  в)плазунів;  г)птахів;  д)ссавців.

26.  У яких тварин є середнє вухо:
а)жаби;  б)окуня;  в)А і Б вірно;  г)А і Б невірно.

27. У земноводних, на відміну від рептилій:
а)є кігті на пальцях;   б)немає луски на шкірі;   в)кінцівки розташовані під тілом; г)кістки скелета масивні;   д)є шкірні залози.

28. Прісноводні представники відсутні серед:
а)китоподібних;  б)голкошкірих;  в)кишковопорожнинних;
г)плоских червів;  д)губок.

29. Серед сучасних хордових тварин найменшу кількість видів налічує клас:
а)ссавців;  б)земноводних;  в)рептилій; г)птахів; д)голово- хордових.

30. У глибоководних риб тиск тканинної рідини:
а)вищий за тиск навколишньої води;  б)нижчий за тиск навколишньої води; в)дорівнює тискові навколишньої води.

31. У яких тварин, що мають органи дихання, кисень переноситься до органів без участі кровоносної системи?
а)комах;  б)молюсків;  в)ланцетників;  г)риб;  д)земноводних.

32.У експериментальних тварин можна викликати афагію (відмова від їжі) шляхом руйнування певних ділянок:
а)таламуса; б)гіпоталамуса; в)довгастого мозку; г)епіфіза; д)третинних зон  кори.

33. Які органи виконують функцію виділення?
а) нирки;б) печінка;
в) легені;г) кишечник.

34. Які функції виконує шкіра?
а) терморегуляції;
в) чутливості;
б) захисну;
г) виділення.

35. До залоз змішаної секреції належать:
а) слізні; б) підшлункова;.
в) щитоподібна; г) слинні;
д) гіпофіз.

36. Еритроцити утворюються в:
а) селезінці;
в) лімфатичних вузлах;
б) печінці; г)червоному кістковому мозку.

37. Залозами внутрішньої секреції є:
а) надниркові залози; б) підшлункова залоза; в) гіпофіз;
г) сальні залози.

38. До великого кола кровообігу належать:
а) легеневі артерії;
в) легеневі вени;
б) дуга аорти; г) сонні артерії.

39. Під час тривалих фізичних навантажень: а)сечоутворення і сечовиділення знижуються внаслідок підвищення потовиділення; б)в'язкість крові знижується; в)сечовиділення підвищується для виведення з організму теплої рідини;  г)зростає об'єм тканинної рідини внаслідок розщеплення великої кількості глюкози;  д)значення гематокриту не змінюється.

40.Білки розщеплюються під дією:
а) амілази;
б) мальтази;
в) ліпази;
г) трипсину.
41. До яких наслідків призводить недостатня секреція гормо­ну щитоподібної залози?
а) недоумкуватість;
б) затримка росту;
в) набрякання шкіри;
г) підвищується нервове збудження.

42.Прозора рогівка є складовою:
а) склери;
б) судинної оболонки;
в) райдужної оболонки;
г) сітківки; д)жодної із названих вище складових частин.

43. Білки розщеплюються в травній системі людини:
а) у шлунку; б) у дванадцятипалій кишці;   в) у тонкій кишці; г) у ротовій порожнині.

44. До кісток верхньої кінцівки належать:
а) велика гомілкова кістка;  
б) променева кістка; в) кістки плесни; г) кістки зап'ястка.

45. До судин великого кола кровообігу належать:
а) аорта; б) верхня порожниста вена; в) нижня порожниста вена; г) легенева артерія.

Тест групи В
Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів
відповідей є правильними.
Спосіб відповіді на ці запитання указано у кожному з них.
Зверніть увагу на бланк для відповідей.
Бажаємо успіху!


В1. Розгляньте діаграми кількох суцвіть:

   1.1                       1.2                                  1.3                                             1.4                                 1.5

Для кожного з цих суцвіть вкажіть його назву та оберіть з переліку рослину, у якої воно зустрічається.


Назви суцвіть:
А - кошик; Б - головка; В - початок; Г - зонтик; Д - колос.
Рослини:
Е - кукурудза; Ж - вишня; З - конюшина; К - соняшник; Л - подорожник.

В2. Проаналізувавши малюнок, дайте відповіді на наступні запитання:


В2.1. Який організм зображено на малюнку?
а) вольвокс;
б) евглена;
в) хламідомонада;
г) порфіра.

В2.2. Організм, зображений на малюнку, належить до групи:
а) Зелені водорості;
б) Бурі водорості;
в) Діатомові водорості;
г) Синьозелені водорості.

В2.3. Установіть відповідність між структурами, позначеними на рисунку цифрами, і їх назвами, записавши до бланку потрібні літери:
А – вічко; Б – джгутики; В – хроматофор; Г – піреноїд;
Д – клітинна стінка; Е – ядро; Ж – пульсуючі вакуолі






***************************************************************************



                                                                       ****

План роботи ЦМО  учителів природничо - математичного циклу КЗ "СЗШ№2" на 2016 – 2017 н.р.


Проблема ЦМО  учителів  природничо-математичного циклу на 2016-20117 навчальний рік:
Запровадження гнучкої  системи організації навчально-виховної роботиспрямованої на розвиток соціальної компетентності та громадянської активності учасників освітнього процесу  при викладанні природничо
математичних дисциплін в школі



Завдання ЦМО на 2016-2017 н. р.
1. Продовжувати здійснювати освітньо-виховний процес за інтерактивнимитехнологіями. 2.Спрямовувати роботу вчителя на навчальні можливості  кожногоучня.3. Запроваджувати  здоров’язберігаючі технології.
 4.Формувати позитивні мотивації навчання учнів  та вибору майбутньої
професії. 5. Продовжити роботу обдарованими дітьми.




                                     Робота з молодими вчителями
1.Здійснювати методичну допомогу молодим  учителям в підготовці до уроків.
2.Організувати відвідування молодими вчителями уроків колег.




            Складовою роботи ЦМО вчителів природничо-математичних дисциплін є  науково-методична робота, яка є важливою складовою післядипломної  педагогічної освіти, а також робота з обдарованими дітьми.
         
Вступ. Аналіз роботи за 2015-2016 н.р.

           Завдання школи розв’язувалися шляхом обміну досвідом учителів ЦМО. Пройшла атестація вчителів: Балихіної Л.А., БурмакГ.М. Собіщанської В. І. Провели предметні  тижні: з біології та хімії (Бурмак Г. М., Собіщанська В. І.), з фізики й астрономії (Балихіна Л. А.), з математики й інформатики (Балихіна Л. А., Галета В. Дацишина О. О.), відкриті уроки з біології, фізики, математики ( Бурмак Г.М., Балихіна Л. А. Галета В.Ю.)  з використанням інтерактивних технологій . В рамках тижня був проведений захід «Фестиваль кімнатних рослин». Відкриті уроки:  «Фотосинтез»  (10 кл. Бурмак Г. М.),  «Тиск твердих тіл, рідин, газів » (7 кл. Балихіна Л. А.), «Математичний КВК» (5 кл. Галета В. Ю.), «Математика в світі професій (5кл.  Балихіна Л. А.). Вчителі -  предметники  організували учнів для участі в конкурсах.  Бурмак Г.М. – 61 учень взяв участь у міжнародній природознавчій грі «Геліантус», Балихіна Л.А. – 9  учнів у Всеукраїнському фізичному конкурсі «Левеня», 45 учнів у  Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру» (Балихіна Л. А. , Галета В. Ю.), у Всеукраїнському конкурсі «Колосок» (Собіщанська В. І.)Участь у обласній заочній електронній школі «Школа відкрита для всіх» - (Балихіна, Бурмак, Галета, Дацишина, М’якотіна). Вчителі  створювали електронні ресурси на платформі   Класна оцінка.Участь вчителів у обласних вебінарах. Участь учнів у вебінарах аерокосмічної  школи. Є сертифікати у вчителів і дітей.
 Отже, створювалися умови для розкриття потенційних можливостей і професійного зростання  вчителя.


  План засідання ЦМО на 2016 -2017 н. р.


№ п/п
Зміст роботи
Дата виконання
Відповідальні
Засідання I
1.Аналіз роботи ЦМО за 2015-2016 н. р.
2.Затвердження плану на 2016-2017 н.р.
3.Вивчення рекомендацій міністерства освіти щодо викладання біології, географії, хімії, фізики,математики, основи здоров’я.
4.Опрацювати  критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з предметів.
серпень
Бурмак Г.М.
Засідання II
1.Про результати  ДПА і ЗНО
2.Розгляд завдань до шкільної олімпіади.
3.Організація роботи з обдарованими
4.Обговорення проведення семінару з хімії
Жовтень- листопад
Вчителі –предметники
Бурмак г. М.
Засідання III
Тема: « Уроки математичного циклу  в системі організації навчально-виховної роботи спрямованої на розвиток соціальної компетентності та громадянської активності учасників педагогічного процесу».
1.Про роботу з обдарованими дітьми.
2.Фрагменти уроків
3.Панорама педагогічних новин
січень
Вчителі - предметники
Бурмак Г. М.


Вчителі – предметники
Засідання IV
1.Обговорення  матеріалів  до ДПА
2.Обговорення проведення семінару з біології.
3.Методичні рекомендації в плануванні навчального матеріалу на наступний  рік.
квітень

Вчителі - предметники

  








*********************************************************************************


Ефективний урок

який ми ще не провели!

Поради. Як досягти  дисципліни в класі?

Правила для вчителя: 1. Перед уроком - відкрита доброзичлива "хвилина спілкування".
          2. Починати урок тільки тоді, коли клас готовий до нього (на парті - зошит,підручник, щоденник, ручка).
        3. Завжди бути готовим до уроку, мати завдання для тих, 
 хто не любить працювати. 4. Захопити дітей уроком,
зацікавити їх. 
      5.Дисципліна буде в класі, якщо виконуються  там деякі правила. 


Правила для учнів:

1.Правило тиші: коли говорить вчитель,усі мовчать.
2.Правило поваги: не переривай розповідь учителя.
         3.Правило піднятоі руки: учитель запитує тільки того, хто піднімає руку.
    4. Лічу до пяти - усі зошити повинні лежати на столі учителя.
           5.Правило двох хвилин: якщо не буде зауважень під час уроку до класу,
                       то учитель дарить 2 хвилини вільного часу ( учні можуть підвестися, поговорити 2 хв.)

******************888888888888888888888888888888888888********************



  * Концепція розвитку освіти на період 2015 - 2025 р.


          * Сучасний урок . Традиційні та інтерактивні підходи.

https://drive.google.com/file/d/0B8zaUVzSzjQwRk51V3doM1p0httTnc/view?usp=sharing


           * Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень 


******************************************************







******************************************************************************************************************************************************************





https://www.youtube.com/watch?v=Y-h7WvX65bE












*********************************************************************************

                                                                          ****

         План роботи ЦМО учителів природничо - математичного циклу КЗ "СЗШ№2" на 2015 - 2016 н.р.


Проблема ЦМО  учителів  природничо-математичного циклу на 2015-2016 навчальний рік:
«Запровадження гнучкої  системи організації навчально-виховної роботи спрямованої на розвиток соціальної компетентності та громадянської активності  учасників освітнього процесу  при викладанні природничо-математичних дисциплін в школі



Завдання ЦМО на 2015-2016 н. р.
1. Продовжувати здійснювати освітньо-виховний процес за інтерактивними технологіям.
2.Спрямовувати роботу вчителя на навчальні можливості кожного учня.
3. Запроваджувати  здоров’язберігаючі технології.
4.Формувати позитивні мотивації навчання учнів  та вибору майбутньої професії.
5.Продовжити роботу з обдарованими дітьми.



Робота з молодими вчителями
1.Здійснювати методичну допомогу молодим  учителям в підготовці до уроків.
2.Організувати відвідування молодими вчителями уроків колег.


I.Вступ
Аналіз роботи ЦМО вчителів  природничо-математичного циклу за 2014-2015 н. р. та завдання на 2015-2016 н. р.

Складовою роботи ЦМО вчителів природничо-математичних дисциплін є  науково-методична робота, яка є важливою складовою післядипломної  педагогічної освіти, а також робота з обдарованими дітьми.
Система методичної роботи будувалася на діагностичній основі та розвивалася за такими напрямами:
-          підвищення  методичного рівня вчителя;
-          вдосконалення професійної майстерності;
-          розширення загального культурного кругозору;
Завдання школи розвязувалися шляхом обміну досвідом учителів ЦМО. Пройшла атестація вчителів:  Заболотна О. В., Михайленко Г. Л.
Проводилися практичні семінари , конкурси,  предметні  тижні з використанням мульти-медійних засобів. Семінари  на тему: «Комп’ютерна  підтримка під час викладання математики як засіб формування інноваційної особистості» , «Формування креативної пізнавальної  діяльності учнів шляхом впровадження продуктивних технологій навчання на уроках фізики» проводила  Балихіна Л. А.,предметний тиждень з основ  здоров’я –
 Бурмак Г.М.
Презентували кращі педагогічні знахідки вчителі : Заболотна О.В., Михайленко  Г.Л. Дацишина О.О., Балихіна Л. А.
Отже, створювалися умови для розкриття потенційних можливостей і професійного зростання  вчителя.



                    План засідання ЦМО на 2015-2016 н.р.


№ п/п
Зміст роботи
Дата виконання
Відповідальні
Засідання I
1.Аналіз роботи ЦМО за 2014-2015 н. р.
2.Затвердження плану на 2015-2016 н.р.
3.Вивчення рекомендацій міністерства освіти щодо викладання біології, географії, хімії, фізики,математики, основи здоров’я.
4.Опрацювати  критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з предметів.
серпень
Бурмак Г.М.
Засідання II
1.Про результати  ДПА і ЗНО
2.Опрацювати  Проект «Закон про освіту».
Лист від28/05-15 р. №1/9 «Структура уроку і програми».
3.Розгляд завдань до шкільної олімпіади.
4.Організація роботи з обдарованими

жовтень
Вчителі –предметники
Бурмак г. М.
Засідання III
Тема: « Уроки природознавчого циклу  в системі організації навчально-виховної роботи спрямованої на розвиток соціальної компетентності та громадянської активності учасників педагогічного процесу».
1.Про роботу з обдарованими дітьми.
2.Фрагменти уроків
3.Панорама педагогічних новин
січень
Вчителі - предметники
Бурмак Г. М.


Вчителі – предметники

Засідання IV
1.Обговорення  матеріалів  до ДПА
2.Методичні рекомендації в плануванні навчального матеріалу на наступний  рік.
квітень

Вчителі - предметники




***************************************************************************************************

                                    Захід « Фестиваль кімнатних рослин»


Мета заходу.  Поглибити і розширити знання учнів про кімнатні рослини,про їх значення для людей.
                    Формувати естетичний смак учнів, вміння розрізняти квіти і доглядати за ними.
                    Виховувати бережне ставлення до рослин.
Обладнання: слайди про кімнатні квіти, живі кімнатні квіти, екран, ноутбук.

Звучить музика: Чайковський «Вальс квітів"

  Ведучий

  Увага!   Розпочинаємо фестиваль кімнатних квітів.
      Наш вік – вік високих технологій. В побуті  нас оточують телевізори,
 холодильники, різних видів комп’ютери. В наше  життя  прийшов  газ,
 електрика.  Добре  все.  Але  чи  все  так  добре?  Ми стали  мало  рухатись,
мало бувати на свіжому повітрі. А в результаті різні хвороби.
      Один мудрець сказав: «Будьте розумними, якщо хочете, але гарними і
здоровими будьте завжди!» А в оздоровленні людині допомагають
рослини. Інколи ми кажемо не рослини, а квіти. Багато років  назад під час
свят  квіти були поруч з людиною. Плели вінки з квітів, приколювали їх на
одежу.

 Ведуча

           Пізніше стало модним  дарувати квіти, ставити їх у воду і корзинки.
 У Японії,у 6 столітті, з’явилось мистецтво складати букети. Зявились екібани.
Сучасний стиль оранжировки називається морібана.

Ведучий

         Але не всі рослини люблять один одного. Це значить, що речовини, які
виділяють одні рослини, шкідливі для інших. Гвоздики, троянди, лілії, краще
ставити окремо. Конвалії  теж люблять самостійність.

Ведуча

          Між іншим, композитор П. І. Чайковський, художник Ілля  Репін,
математик Софія Ковалевська , письменники –  Іван Бунін, Микола Карамзін
любили одну і ту ж  квітку. Як гадаєте, яку? ( Конвалія)

Ведучий

           Щоб квіти довго стояли – їх краще зрізати гострим ножем ( герберу,
гвоздику, нарцис відломлюють руками) побризкати холодною водою, а
потім поставити у вазу. Свіжозрізані квіти краще не ставити поряд  з
кімнатними.
          Сьогодні ми проводимо фестиваль кімнатних квітів і тому будемо
презентувати  саме їх. Презентації , мабуть, уже готові. Але трішки
почекаємо.

Ведуча
   
           Квіти постійні супутники нашого життя. Вони не тільки прикрашають
побут, чарують погляд, але й зігрівають душу. Квіти, як люди, на добро щедрі.
  Все життя вони не залишають нас. Вони приходять до нас як сонце сходить,
а уходять коли сонце заходить. Квіти добрі посередники між людьми. Вони завжди надихали музикантів, художників, письменників, поетів. Вони прекрасні (танець квітів під музику Чайковського).

Ведучий

           Вони на клумбах, і у вазах, на нашому національному одязі, на рушниках,
вони у звичаях, обрядах. З них роблять парфуми, ліки, додають до страв.

Ведуча

           Кожна квітка має свою таємницю: запах, красоту. Про них ходять легенди,
складають квіткові словники, астрологічні календарі, пишуть поетичні твори
та пісні.
       Аромати квітів здатні підвищувати настрій і працездатність. Вони мають
 великий енергетичний потенціал, усувають комплекси, озлобленість,
підвищують імунітет, сприяють загоєнню ран,впливають на людські емоції.

  Ведучий

             Такі рослини як троянди, апельсини, лимони,  усувають депресію, створюють атмосферу затишку, теплоти й легкості в оселі. Для профілактики вірусно-простудних захворювань потрібно мати в кімнаті рослини: герань, лимон, хлорофітум,  м’ята. Їх запах вбиває багато мікробів, листя очищає повітря, полегшує дихання. Під час вологого прибирання вкиньте листок герані у воду. Не пошкодуєте, адже проведете дезінфекцію.

Ведуча

           Якщо ви кохаєтесь у кімнатних квітах , моя вам порада – обовязково заведіть бегонію. Бегонії чудово почуваються на підвіконні, яке виходить на південний схід чи захід. Росте на підвіконні
                          На світлому осонні
                          Гарнесенька квіточка
                          У глинянім горшку.
                          Яка вона красива!
                          Ця квіточка.
                          За нею доглядаю,
                          Її –  я поливаю,
                          Вона чарує квітами
                           І чую запах літа я.
                           Ой, дякую я квіточко,
                           Що у кімнаті літечко.
          Рослини, як люди,  – всі різні. Тому й не завжди уживаються всі разом. Щоб уникнути «конфлікту інтересів» давайте розберемося. Є 1)  декоративно-листові рослини. Їх 150  видів. Квітки у них дрібні. Вони не такі вимогливі до освітлення, як красиво-квітучі. Це фікус, диффенбахія, папороть, маранта, пальма, філодендрон, аспідістра і інші;
2) декоративно-квітучі (красиво-квітучі). Їхня відмінна риса – яскраве цвітіння. Це сенполія, троянда, герань, орхідея, фуксія;
3) цибулиннігіацинти, клівія, гіпеаструм, зефірантес , амариліс прекрасний;
4) кактуси та сукуленти –  різні види кактусів, молочаї, товстянки, агави, каланхое, гатерія, седуми;
5) пальми, орхідеї, папороті;
6) субтропічні –  лимон, банан, гранат, грейпфрукт, кавове дерево;
7) ампельні – плющ, пасіфлора, епісція, хлорофітум, традесканція, колумнея, очиток, аспарагус, петунія ампельна, настурція;
8) хижі – непентес, мухоловка (демонстрація  слайдів).

Ведуча
   
           Наукові назви кімнатних рослин є єдині для всіх країн і народів світу. Вони даються на латинській мові та на мові даної країни. Але є ще народні назви рослин. Наприклад.
 Пеларгонія – герань, калачик, журавлиний  ніс.
 Сансев’єра – щучий хвіст, тещин язик.
Алое – столітник.
Традесканція – бабські плітки.
Бальзамін – мокрий Ванька, вогник із Занзібару.
Фікус – гумове дерево.
Колеус – кропива.
Гібіскус – китайська троянда, квітка кохання.
Товстянка –  грошове дерево.
Ведучий.
   Сьогодні ми вас познайомили з нашими зеленими друзями –кімнатними рослинами. Ви отримали знання , але хочеться побачити і частинку добра, тепла, презентації кімнатних рослин  від учнів школи. Продовжимо шкільну традицію ( кожний клас презентує свою квітку школі, демонструє  слайди). 

Ведуча

 Школа у квітах, ми у справах.
 Будемо природу любити.

Будемо ми красоту самі творити.




















































 ********************************************************************************




Екологічна конференція

Її величність вода

Мета:  поглибити знання з предмету; сприяти формуванню екологічного мислення; формувати базову компетентність  учнів; посилити самостійну складову під час підготовки до конференції; поглибити профорієнтаційну освіту.
Питання конференції :
1.Велика таємниця води.  
2. Питна вода.
Завдання для дослідницьких груп:  вивчити дані питання, надати звіт.
Форма надання звіту:  відеофільм, інформаційні повідомлення, фотосесія.
Використовувалися методи:
а) дослідницький;
       б) частково-пошуковий;
        в) демонстраційний.      





«Те, чим учень оперує, змінює його»


Хід конференції


Вчитель
Ты можешь быть мягкой и жесткой,
Ты можешь дать жизнь и отнять,
Ты можешь, вращая турбины,
Полночную тьму разгонять.
Ты можешь согреть мегаполис
И льдами сковать полюса,
Ты сладостью душу напоишь
И солью прольешься в глаза…
Знакома от пара до снега,
Как солнце и воздух нужна
Природе, Земле, Человеку –
Живая, Святая Вода.
Сьогодні, в такий прекрасний, ясний день, назріла потреба всім нам зібратися і поговорити про її величність – Воду.
Саме у водному середовищі виникло життя на нашій планеті. Вода є неодмінним учасником усіх процесів на Землі. Вона забезпечує функціонування організму. Без неї неможлива робота промисловості, транспорту, будівництва. Незамінна вода і в побуті. У містах і селах вода – головний санітар, що видаляє нечистоти, очищує вулиці від пилу і бруду. Ось чому з повним правом можна сказати: де немає води, там немає й життя. Завдяки своїм властивостям вода є універсальною рідиною.
Але вода сьогодні перестає бути просто дарунком природи. Вона стає особливим багатством, однією з головних основ життя на планеті.
Існує одне повір’я, яке нагадує нам про різницю між справжніми вічними цінностями  і несправжніми.
Притча:
Цар Дхатусена, який правив на о. Шрі-Ланка в п’ятому столітті нашої ери, у відповідь на вимоги бунтарів показати, де сховані царські скарби, привів своїх нерозумних ворогів до штучного озера Каловена, яке він сам створив, і це озеро врятувало острів’ян  під час засухи. Цар зачерпнув пригорщу води і сказав: «Друзі мої, це і є все моє багатство».
Вода має свої функції і структуру. Вчені зазначають, що водна структура організму кожної людини ідентична структурі води того місця, де вона народжується. Тому наш внутрішній зв'язок з місцем народження зберігається на все життя. Ніде у світі немає однакової води.
1.     Інформація для роздумів
Учениця 1
Я починаю екскурсію в дивовижний світ води, у світ, який існує в кожному з нас. (Демонстрація відеофільму «Велика таємниця води»)
Після перегляду 15хв відеофільму учениця запитує:
-   Чи осмислили ви інформацію? Чи виникли запитання у вас і над яким запитанням ви замислились?
Демонстрація досліду ученицею
Суть досліду: у 3 посудини з водою помістили насіння квасолі і декілька разів на день одній насінині говорили «дякую», другій – «дурень», а на третю не звертали ніякої уваги. Результати досліду здивували всіх учнів.

Учениця 1
Якщо говорити про прісну воду, то з усіх світових запасів води на неї припадає 3%. Запаси постійні. Не зважаючи на збільшення населення (6,5 млрд. чоловік), водних запасів вистачило б, якби вони не піддавались жорсткій атаці людської цивілізації. Сьогодні в 1 млрд. людей немає доступу до безпечної води. Сьогодні вмирає 5 млн. людей, що в 10 раз більше, ніж тих, що гинуть під час війни. Вода може стати причиною міжнародних конфліктів у 21 столітті. Вода набирає статусу основного ресурсу, який фігурує в політичному діалозі між країнами і народами.
У кліматичних умовах середньої смуги нашої країни потреба у воді складає на людину 2,5л на добу. У районах зі спекотним кліматом – 3,5-5л води на добу. Однак надзвичайно важливою є не кількість води, а її якість. Вживання забрудненої води викликає 80 % усіх захворювань. 5 млн. немовлят помирають щороку від хвороб, спричинених брудною водою, що п’ють їхні матері.

Вчитель
Раніше люди поселялися там, де було джерело води. Зараз, є там вода чи ні, люди поселяються і проводять воду за тис. км за допомогою великого тиску по трубах. Але структура води руйнується. Вода існує в замкненому циклі, зберігає пам'ять про насилля, енергетику домівок, інформацію про забруднення, особливо про духовне забруднення. Тому ми п’ємо мертву воду. А природна вода – очищена, насичена природною енергією. Якщо пити з крану воду і казати їй «дякую», відноситись до неї з добрими думками, то якість води зростає. Можна читати молитву, і вода стає м’якою, свіжою. Краплина води, як і слово, носій думки, джерело інформації. Ми повинні платити абсолютною любов’ю і вдячністю воді.
Вчитель:
- Які вимоги до якості питної води?
Учень 3
Давно встановлено, що існує зв'язок між захворюваністю населення й характером водопостачання. У 1892 році знаменитий бактеріолог Роберт Кох зробив важливе відкриття. Якщо в 1мл води налічується не більше 100 нешкідливих бактерій, вона безпечна. Кох уперше у світі дав об’єктивні критерії оцінки якості води. Цими нормативами користуються й тепер. Питання про доброякісність води в бактеріальному відношенні вирішують шляхом визначення кількості кишкових паличок в 1л води. Це мікроб, що постійно живе в кишечнику тварини і людини. Він не є збудником якого-небудь захворювання, нешкідливий для людини. Однак присутність у воді кишкової палички свідчить про можливе забруднення води хвороботворними бактеріями. В 1л питної води допускається не більше 3 кишкові палички.
Учениця 4
В Україні вимоги до якості питної води визначені Державним стандартом. Згідно з ним мікроорганізмів за загальною кількістю  повинно бути не більше 100 в 1см3 води. Державний стандарт на питну воду діє в нашій країні з 1937 року. За цей час він декілька разів зазнавав змін.
Питна вода не повинна мати стороннього запаху, присмаку, мутності  й  кольору, не повинна містити  і надлишку солей, токсичні речовини, патогенних збудників, яєць і личинок гельмінтів. Питна вода повинна бути такою, щоб через шар її в 30см можна було прочитати друкарський шрифт визначеного розміру. Ці вимоги знайшли відображення в чинному стандарті на якість питної води, яка подається населенню водогонами.
У природній воді містяться мінеральні солі. Вода називається доброю, якщо мінералізація не перевищує 1000.  Дуже мала мінералізація теж погіршує смак води, а позбавлена солей (дистильована) вода шкідлива для здоров’я, тому що порушує травлення і діяльність залоз внутрішньої секреції.
Нині встановлено, що вода з підвищеним вмістом хлоридів і сульфатів крім неприємного гірко-солоного присмаку призводить до порушення діяльності шлунково-кишкового тракту. При дефіциті у воді йоду виникає захворювання під назвою ендемічне воло. На стан зубів впливає підвищений і знижений вміст фтору.
Вчитель:
-   Які є джерела забруднення води?
Учень 5
     Джерелами забруднення води є: атмосферні опади, що несуть забруднюючі речовини промислового походження; господарські (фекалії і миючі засоби) і промислові стічні води; скиди нафтопродуктів; сільське господарство (отрутохімікати і пестициди); скиди вод із теплових і атомних електростанцій. В Україні в поверхневі води щорічно потрапляє більше чотирьох мільйонів тонн забруднюючих речовин. У воду можуть потрапляти і метали внаслідок природних процесів і антропогенних впливів на навколишнє середовище. Зокрема залізо може міститись у джерельній воді, але в питну воду воно може потрапити і як продукт корозії металевих трубопроводів; алюміній може виявитися у воді у зв’язку із застосуванням його з’єднань для коагуляції води на водонапірних станціях.
Важливим хімічним показником є і твердість води, пов’язана зі  вмістом у воді солей кальцію та магнію. У такій воді гірше  розварюються овочі та м'ясо, збільшується витрата мила, накип псує посуд, засмічує водопровідні труби.

Вчитель:
-  Що може спричинити вживання забрудненої води?
Учениця 6
Половина світового населення щороку потерпають від хвороб викликаних  забрудненням, незадовільними санітарними умовами, нестачею води. Вживання забрудненої води може спричинити захворювання печінки, шлунка і серця. Через воду можна заразитися холерою, гострою кишковою інфекцією. Накопичення свинцю в організмі  викликає захворювання нервової і кровоносної систем, рухового апарату, нирок, печінки, легень, нагромадження кадмію і хрому – захворювання нирок. Підвищена концентрація нітратів у питній воді здатна викликати захворювання крові (особливо  в дітей) – дитячий ціаноз. Пестициди здатні викликати в людей пухлини, впливати на розвиток плоду, викликати спадкові захворювання.
Учень 7
Не можна пити воду і купатися у зрошувальних системах, у відкритих водоймах, струмках, ставках, озерах, розташованих поблизу промислового підприємства, тваринницької ферми, автомобільної дороги, звалищ сміття.
Не можна ловити рибу у таких водоймах, тому що у м’ясі цієї риби накопичуються шкідливі речовини і людина може отруїтися після його вживання. Плаваючи у брудній воді, можна захворіти. Потрібно уникати водойм із зарослими берегами – саме там збираються заразні молюски, а викупавшись, ні в якому разі не можна розтиратися грубим рушником.
За даними ООН 1млрд людей на Землі не має доступу до чистої води. 3млрд – до належних умов санітарії.
Вчитель:
- Яких рекомендацій необхідно дотримуватись у користуванні водою?
Учень 8
Необхідно дотримуватись таких рекомендацій:
-   відстоювати водопровідну воду не менше доби, а не 3-4 години;
-   протягом 10 хвилин кипятити воду не тільки з крану, а й джерельну;
-   ніколи не користуватись гарячою водою для готування їжі, тому що в ній багато хімічних речовин, які додаються у воду, щоб зменшити утворення накипу в резервуарах, де  вона підігрівається;
-   при купівлі води в торговельній мережі вимагати у продавця сертифікат її якості;
-   у домашніх умовах, крім відстоювання, необхідно використовувати побутові фільтри для очищення води.
Вчитель
Середньостатистична людина, користуючись водопровідною водою, за своє життя пропускає через організм від 80кг до 100кг хімічного бруду. Саме тому так важливо бути впевненим в якості води, яку ми вживаємо. За дослідженнями Євросоюзу, що займається виробленням єдиної системи координування водопостачання, найкращу якість має вода у Швеції, Ірландії й Шотландії. На другому місці деякі області Франції та Ісландії, що мають екологічно чисті джерела питної води.
Вчитель:
-  Якими методами очищують  водопровідну воду?
Учениця 9
До методів очищення водопровідної води належать:
-         аерація – видаляються гази;
-         хлорування – додається  газоподібний хлор;
-         коагуляція – пропускається  вода через шар піску і видаляються  зважені частинки шляхом фільтрації;
-         озонування – знезаражується  вода за допомогою озону (О);
-         ультрафіолетове опромінення – для знезаражування.
Є три доступних способи оздоровлення води в домашніх умовах:
-         утопи  мікроба                                                                                                           (вода стоїть у відрах не одну годину)
-         випаруй сіль                                                                                                                                    (їжу готувати на відстояній і прокип’яченій воді)
-         стань горцем                                                                                                                     (заморожування води на 12год)
Тала вода має особливу структуру, аналогічну структурі води в клітинах нашого організму, а отже, засвоюється чудово. Горці п’ють талу воду з гірських річок, що збігають з льодовиків. Тож треба пити тільки відстояно-прокипячено-заморожено-розморожену воду.
Експеримент
Кип’ячена вода в кухлі стоїть у морозильнику. Через 12 годин дістати і обдати дно і боки гарячою водою – з кухля випаде крижаний циліндр. Розглянути його. На краях лід прозорий, а всередині каламутний. Тут зібралися солі і домішки. Річ у тім, що чиста вода замерзає за 0оС, а розчини солей за нижчої температури ніж 0оС.Перетворюючись на лід, чиста вода витісняє в центр посудини розчини солей.Отже, основні свої потреби у воді людина задовольняє за рахунок питної води.
Релаксація (мультфільм)
2.     Репортаж з місця подій
Учень 10
Система водопостачання м. Орджонікідзе починається з Каховського водосховища, а саме  з 8 споруди. Ми п’ємо дніпровську воду. Коли побудували дамбу 8 споруди, то вона перекрила дорогу річці Базавлук, яка впадає в р. Дніпро. Тому  в 1955-1956 роках була побудована Базавлуцька насосна станція і канал, який підводить воду з річки Базавлук. За допомогою 6 агрегатів потужністю 1000 кіловат кожний, перекачується вода з річки Базавлук в р. Дніпро. Потужність станцій 18тис. кубометрів на годину. Трохи далі по дорозі в с. Капулівку 5 агрегатів іншої насосної станції качають воду у м. Орджонікідзе. Водогін довжиною 17км доставляє дніпровську воду до міста. На 10га розміщена система водопостачання, якою керує міське комунальне господарство, де ми й побували на екскурсії (демонстрація слайдів.


Восьма споруда



















































На території міськводоканалу




































Очисні споруди міста







 ****************************************************************











Учениця 11
Ми побачили склад хлору. Перш ніж подати воду до міського  водогону, вона очищується на спеціальних насосних підстанціях хлором. Від складу до місця хлорування 500м. За процесом хлорування слідкують лаборанти. Процес відбувається в камерах реакцій. Потім вода відстоюється, фільтрується. Склад фільтру: антрацитна крихта, кварцовий пісок, гравій. Після фільтрації вода подається в резервуар закритого типу на три, шість, десять кубів води. Резервуари запломбовані.  З резервуарів вода подається в насосну установку. Є машинний зал, щитова, де контролюється тиск в 2,3 атмосфери. Оператори приймають  дзвінки від населення, якщо немає тиску, подачі води на  верхні поверхи будинків. Від кожного резервуару йдуть труби і лаборант бере пробу води.
Працюють на цьому об’єкті лаборанти, лаборанти-інженери, інженери-бактеріологи.  На території господарства є зовнішня розподільча система. Подається вода окремо до с. Руднік, 35 мікрорайон, в стару частину міста. Висновок: отже, вода є одним з основних джерел життя. Чиста вода – одним з факторів збереження здоров’я.


Вчитель
Нині вода, що надходить у місто розподіляється таким чином:
-   для населення
-   для промислових об’єктів
-   для комунальних служб
-   для інших споживачів
Основне забруднення дає промисловість (понад 55% від загального скиду) та житлово-комунальне господарство (40-45%.) Каналізаційні води стікають в комунальні очисні споруди. Туди потрапляють, понад норму, нітрати, жири, метали, миючі засоби, нафтопродукти.
Вчитель:
-   Що таке очисні споруди? Які методи очищення стічних вод?
Учень 12
Сукупність інженерних споруд, в яких стічні води очищуються від забруднюючих речовин, називають очисними спорудами (демонструється модель очисної споруди).
Сучасна очисна споруда складається з:
1)    розподільного колодязя;
2)    відокремлювача твердих часток;
3)    відокремлювача жировмісних речовин;
4)    сорбційного фільтру;
5)    контрольного колодязя.
Очищення води проводять механічними, фізико-хімічними і біологічними методами. Механічні методи полягають в очищенні стічних вод від завислих в них частинок відстоюванням і фільтруванням. Ці методи застосовують особливо в гірничій промисловості, і дають змогу видаляти з побутових стічних вод 2/3 нерозчинних домішок, а з промислових -  9/10. За  допомогою різноманітних фізико-хімічних методів зі стічної води видаляють розчинні неорганічні і органічні речовини. Завершальним етапом очищення стічних вод є застосування біологічних методів. Вони основані на здатності мікроорганізмів використовувати  в процесі життєдіяльності багато органічних і неорганічних сполук і видаляти їх із стічних вод. Перед скиданням у водойму очищені води знезаражують.                                                                      В Україні 41% стічних вод, що вливаються в природні водойми, залишаються неочищеними.
Учень 13
В річках, озерах та інших водоймах відбуваються природні процеси самоочищення. В них беруть участь різноманітні організми: бактерії, водорості, одноклітинні тварини, губки, двостулкові молюски і інші. Але ці процеси  відбуваються досить повільно. Тому за інтенсивного забруднення неочищеними побутовими та промисловими стоками водні екосистеми не здатні самостійно очиститися. 80% наших річок втратили здатність до самоочищення. Найбільш дістається малим річкам. Вони – основа формування водних ресурсів України, найбільш придатні для використання. Водночас малі річки вразливі від людської діяльності. Вони хворіють, гинуть, просять допомоги. Збереження наших малих річок – наш громадський обов’язок. Тому ми повинні берегти і підтримувати їх екологічний стан. І хоча  22 березня людство відзначає Всесвітній день води, криза чистої води упевнено увійшла в дім кожного з нас.
Учениця 14
Отже, якщо малі річки відіграють важливу роль у загальному водному балансі планети, то їм потрібно створювати умови для самоочищення, охороняти їх, щоб не міліли, проводити насаджування дерев. Верба, вільха витягує з води нітрати й інші солі. Найкраща очисна споруда не може очистити річку від домішок так, як це роблять корені дерева, рогозу й очерету. Верба й тополя проростає з черешків, тому легше їх насаджувати біля річок. Прибережні рослини збагачують шар повітря над водяною поверхнею киснем. У річці відбуваються процеси окиснення. Дерева рятують і береги, захищають русла від замулення, затримують стоки з добривами.


Вчитель
 Отже, збережи, де стоїш, де живеш.
Храни природу человек,
Жизнь в озере и в океане,
Покой прудов, теченье рек,
Глоток воды в своем стакане















Запитання до учнів
1.     Коли ви спілкуєтесь з природою, яку мету ставите перед собою при цьому?
2.     Які позитивні чи негативні факти поведінки людей відносно до природи вам доводилося спостерігати? Які почуття у вас виникали, як ви реагували на це?
3.     Якою мірою ви могли б допомогти дорослим у справі охорони навколишнього середовища? Який ваш особистий вклад у справу охорони річки Базавлук?
Подайте пропозиції щодо покращення справи охорони місцевої річки.

        
  Рішення учнів:
1.     Створити учнівську комісію бережливих;
2.     Провести тематичну лінійку для учнів школи;
3.     Створити презентацію для молодших школярів;
4.     Організувати екологічній десант на р. Базавлук.




Під час проведення конференції .

Вчителі  шкіл міста, учні 10 класу



















II. Екскурсія  до "Зимового саду" в СЗШ№2




Колеги уважно слухають


                                               Екскурсію ведуть учні







Екскурсія до "Зимового саду " в СЗШ 2  м.Оджонікідзе
Мета: Формувати інформаційну,оздоровчу та творчо-діяльнісну компетентність учнів.
Учень 1
Доброго дня!
Запрошуємо вас на невеличку подорож з кімнатними  рослинами нашого зимового саду.  Тут рослини зі всіх країн світу знайшли свою другу батьківщину. Спробуймо дізнатися, як живуть наші рослини і яку користь вони приносять.
Історія зимого саду бере свй початок із появи фінікової пальми.   Завдяки старанням всього колективу ми знаходимося цілии днями серед цих рослин. Зелені насадження створюють затишок і цілюще впливають  на наше самопочуття, здоров'я. Рослини також є нашими захисниками від різних негараздів, горя, від недобрих людей і навіть злої сили. Наші предки здавна вивчали рослинний світ, властивості рослин, їхню дію на людей, тварин,   навіть розуміли їх мову. Зелені друзі очищають повітря від пилу, бактерій, поглинають звук. Погляньте на ці рослини. Чи знаєте ви їх? Напевно ні. Всі вони мають дуже цікаву історію і привезені до нас із далеких теплих країн.  Для того, щоб зрозуміти життя рослин, керувати ними, потрібно вивчати їх потреби.
Найдавніше дерево росте на острові Шрі-Ланка в Індійському океані. Це- фікус. В природі листя досягає 1 м довжини, а тінь фікуса покриває від 1,5—до 2 га площі. Із фікуса добувають каучук, але згодом його витіснла гевея.
Розан китайський називають квіткою кохання. Завезли цю рослину із    Китаю. Квітує ця рослина з ранньої весни до глибокої зими.
Цитрус з лат. "Лимонне дерево". У всі часи лікарі лікували хворих на ревматизм лимонним та апельсиновим соками. Використовували їх і від чуми, цинги. Уже мореплавець Джеймс Кук брав з собою на корабель запас лимонів. Адже там містяться запаси вітамінів А,В,С. Лимонні дерева гинуть при температурі 4 градуси і потребують теплого укриття. Щоб успішно вирощувати субропічну рослину, потрібно перебороти складні перешкоди. Говорять, що цитрусові деревця тримали у себе в бочках російські бояри ще у 17 столітті, а також вирощували їх в оранжереях. Пізніше ці рослини розповсюдились і в будинках бідних людей. Під відкритим небом цитруси вирощувались на південному Кавказі. Але , щоб успішно вирощувати цитрусові рослини потрібно мати багато витримки, знань,винахідливості.
( Пройдемо далі)
Учень 2 ( показує свою колекцію)
Пеларгонія, або герань, а простіше калачики, так ввійшли в наше життя, що здається неймовірним те, що батьківщина пеларгонії - Південна Африка. коли пеларгонія відцвітає, її плоди, тобто саме насіння, дуже схожі на дзьоб журавля. До речі, журавель  грецькою називається « пеларгос» - ось звідки і походить назва цієї квітки.В рослини пахнуть листки, а не квітки. З Листки виділяють ефірне масло, яке використовують в парфумерії і кондитерській промисловості. Пеларгонія знімає стрес, головні болі, напругу в очах, протистоїть  новоутворенням, покращує обмін речовин.
Кодіеум ( кротон ). Перші екземпляри кодіеума строкатого з'явились в Європі в 1804р. Існує багато сортів цієї рослини, але один з найяскраві – ших " - Екселент", з дуже гарним листям незвичайної форми. Забарвлення листкових частин змінюється знизу доверху - від суміші зеленого, червоного, оранжевого кольорів, до золотисто-жовтого з вкрапленнями зеленого. Ця рослина стане справжньою прикрасою любого інтер'єру. Рослини не тільки очищають повітря від бактерій , але й від пилу, поглинають звук. При спогляданні чогось красивого, покращується наш психологічний стан, наші емоцї. Рослини також мають оздоровчий єфект.
Учень 3
Самі витривалі рослини походять із далеких пустель. Добре приживаються рослини  тропічних лісів. Наприклад, красуні  пустелі Сахари - Фінікова пальма. Назва фінікової пальми, від латиського "фенікс", перегукується з назвою легендарного птаха з жіночою головою, що жив, за легендами, у давньому Єгипті. Пальми рятують життя людей в пустелі. На батьківщині досягають 20, а інколи і 40 метрів заввишки і захищають грунт від палючого сонця.
Пальма Хамеропс - пальма субтропіків. В Алжирі Хамеропс вважається бур'яном, але з волокон листків, які відмерли, виготовляють килими, паруси, набивки меблів. Із живих листків плетуть циновки, літні шляпки.
( Екскурсія продовжується).
Учениця 4
Драцена відноситься до родини лілійних. Із цих рослин виготовляють смолу, яку ще називають "драконовою кров'ю".  Драцени не лише декоративні, адже волокна в тканинах їх листя мають властивості щетини кінського волосся. Вони стали технічними рослинами. Із них виготовляють щітки. Драцени є найдавнішими рослинами на Канарських островах, ростуть вони і на Чорноморському узбережжі. Нашій рослині більше 15 років. Вона є чудовою рослиною для тих, хто намагається підтримувати свій організм в чистоті і не хоче хворіти на закупорку судин та накопичення солей. Серед рослин, що ростуть в кімнатах, можна побачити палки або шари вкриті колючками. Нащо таких "потвор" тримати на вікнах? Що в них красивого або корисного? А, між іншим, багато хто полюбляє цих "дикобразів" і навіть збирає цілі колекції. Цих людей називають "кактусистами".
Кактуси  незвичайні своєю оригінальною формою, витривалістю та невибагливістю. Кактусами цікавляться не лише любителі кімнатних рослин, але й ботаніки, що вивчають життєдіяльність рослин. Кактуси пристосовані до таких умов життя, де інші рослини не можуть існувати. Якщо добре доглядати за кактусами, то вони  винагороджують нас прекрасними, неповторними, ніжними квітами. Кактуси добре поєднуються з маленькими агавами, алоє та іншими сухолюбами.
Учень 5
Папірус  розвиває гарне відношення до праці, допомагає людині налаштуватися до праці і відчути, як краще її зробити. Одночасно з цим папірус допомагає людині проявити доброту, душевність. Він підтримує чистоту організму, полегшує сон, роблячи його коротким, допомагає людині рослабитися. Папірус - вірний помічник того, хто хоче пробігтися по вершинах наук, отримати уявлення про багато вчень за короткий час.
Абутилон смугастий ( кімнатний клен )
Абутилон пробуджує любов до людей, що робить цю рослину дуже корисною для тих, хто по роду діяльності багато спілкується з людьми.   Під його дією проходять багато хвороб і в перше чергу - захворювання серця та крові.
Майже округле листя на довгих черешках з отворами на листковій пластинці має ця ліана. Це - Монстера, яка у нас просто зветься плаксою.   Монстера має повітряні корені. Перед дощем, коли в атмосфері скупчується багато вологи, у монстери по краях листків краплями видавлюється вода. Було доведено, що певні види рослин знижують рівень захворюваності, патогенності повітря. Рівень токсичності знижується завдяки таким рослинам як монстера, драцена фікус алоє, хлорофітум.     Хлорофітум за 24 години знищує до 80% патогінної мікрофлори, а фікус, драцена, монстера знижують рівень токсинів, які виділяють синтетичні матеріали.
Рослини - це живі істоти. Вони впливають на нас, ми впливаємо на них. Існує гороскоп сумісності людини і рослини за знаками зодіаку.

Все задумано мудро в природі. Жити треба у мирі і згоді. Полюбимо природу палко...



***********************************************************************************

Іде урок-тренінг ПРО СНІД



































Комментариев нет:

Отправить комментарий